Show je Shelter/HUT!!

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Roely »

Ach ja, men heeft weer iets op internet gelezen.
Spontane takbreuk bij beuken komt alleen voor bij aantasting van zwam en in/na hele droge perioden.
Bovendien kan dit net zo makkelijk optreden bij andere boom soorten. Dus ook bij langdurige droogte, waardoor de celspanning in het hout afneemt, dan gaat het hangen op de lange vezels en dus dan kunnen ze spontaan afbreken. En of in een periode na een storm.
Dus ja dan zit je bv onder een plataan of een eik, linde, kastanje enz net zo onveilig. Dus ja dan zou je zogenaamd voornamelijk alleen onder dennen soorten veilig zitten. Het risico dat je met het lopen een tak in je ogen krijgt is vele malen groter. Dus ja als je zo wil leven, moet je met een veiligheids bril door de bossen gaan lopen. En dan ook nog je plekje inspecteren op aanwezige dode bomen. Want die kunnen ook spontaan omvallen, dat heb ik ten tijde dat ik in de bossen werkte meerdere malen gezien of gehoord, ook bij haast windstil weer. Het Engels verhaal zal ook wel over dode beuken gaan. Die zijn namelijk erg gevoelig voor schimmel, zoals ik in diverse andere topics al vernoemd heb. Tevens met foto's. Die vallen wel met bosjes uitelkaar, daar waar bv een dode eik wel een 10 a 20 jaar zou kunnen blijven staan, bij wijze van spreken.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Roel »

@Roely, "ach ja men heeft weer iets op internet gelezen..."
ik weet inmiddels niet meer waar je je informatie/kennis vandaan hebt, maar 'wonen' onder een beuk is gewoon niet normaal. Dat doe je niet en je gaat zeker niet mensen adviseren om het wel te doen. Ik heb in Denemarken gezien hoe na een luide knal in een beukenbos een paar takken uit een boom zijn gevallen waar geen enkele beschadiging was te zien. Volkomen gezonde takken die spontaan uit de boom vielen.
Wil je wellicht foto's en een politie-proces-verbaal na het gebeuren of mag het ook zonder...? ^-^


Ovu
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 apr 2019, 11:31

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Ovu »

Bedankt voor de tips, guys. Net als met zoveel dingen geen eenduidigheid of het wel of niet veilig is, voor de zekerheid dus maar beuken vermijden. Had daar helemaal niet aan gedacht, vond de lage overhang ideaal om een frame omheen te bouwen. Was een leuk projectje!

@Roely
Zeiltje is toch een beetje valsspelen, voelt niet echt zonder pissebedden op je gezicht en wat bladeren in je slaapzak ;)

@Oude Wilg
Hahaha! Zo voelde ik mij ook, baard kan ik in ieder geval afvinken.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Oude.Wilg »

Ovu schreef:Bedankt voor de tips, guys.

@Oude Wilg
Hahaha! Zo voelde ik mij ook, baard kan ik in ieder geval afvinken.
Haha die @Ovu,
Hoe is het dan voor jou om dat weer gewoon mee te doen in de maatschappij na je bestaan in het woud LOL. ;D ;-)


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Roely »

@Roel mijn kennis komt natuurlijk hede ten dagen ook van internet dat is onze onuitputtelijke bron toch.
In dit geval dus ook uit studie (Botanica) en 12 jaar dagelijks werkzaam geweest in de bossen. En dus de nodige cursussen tbv van dit werk. (vellen, kettingzaag, bosmaaier, oerbosbeheer, flora/fauna-wet enz) dus ja wat jij mee hebt gemaakt in Denemarken, heb ik hier dus zoals gezegd ook mee gemaakt, alleen waren het bij mij geen beuken. ik werk meestal een paar jaar intensief binnen een bepaalde sector en dan ga ik weer totaal iets anders doen. De kennis is niet aan komen waaien in elk geval, ben gewoon heel leergierig en nieuwsgierig. En in tegenstelling tot jou in dit geval, als je zoiets mee maakt verdiep ik me er meteen in. En kom dan met een gefundeerd verhaal, ipv een kort door de bocht conclusie dat gezonde takken spontaan uit een boom vallen, want dat is natuurlijk niet het geval ;D

En dus ook zeker niet te lui om internet te gebruiken.
Als ik Google op letsel door takbreuk in Nederland kom ik voornamelijk verhalen tegen over kastanje en populier. Veel mensen lezen alleen maar wat ze willen lezen op internet. Dat is begrijpelijk, maar vindt ik soms jammer.

Klik klik..... https://www.google.com/search?q=letsel+ ... e&ie=UTF-8

En ook de door jou gewenste politie-proces-verbaal staan hier tussen >:D met foto ;D
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... GEL:2019:8
Onder de noemer... U vraagt en wij draaien 8-)
BTW.. Graag gedaan ;-)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Roely »

Zo een beetje discussieren en elkaars visie delen is natuurlijk hartstikke leuk, gezellig en goed voor het forum. Het is ook goed van anneke om ovu op deze mogelijkheid te attenderen.
Maar we moeten niet de suggestie wekken dat het nu echt een specifiek probleem is wat enkel bij beuken op kan treden. En dat je veiliger zou zijn, door beuken te vermijden, want dat is dus niet het geval.

Back on Topiic. @ovu.. Pissebedden vindt ik niet erg die eet ik soms ook op. Maar heb wel echt een hekel aan beestjes en zand op mijn kop. Verder is het mijn ervaring dat je onder een zeiltje een heel stuk makkelijker echt droog ligt, dan onder een enkel uit natuurlijke materiaal gebouwde shelter. Om dat echt langdurig waterdicht te krijgen, kost mij gewoon te veel werk. Ikzelf gebruik zelden een slaapzak, zo heeft ieder zijn eigen manier ;-)


Plaats reactie